Czy chcesz zareagować na tę wiadomość? Zarejestruj się na forum za pomocą kilku kliknięć lub zaloguj się, aby kontynuować.



 
IndeksIndeks  Latest imagesLatest images  RejestracjaRejestracja  Zaloguj  

 

 Odpowiedz UDT na nasze pytania

Go down 
3 posters
AutorWiadomość
Predator
Admin



Liczba postów : 27
Punkty : 77
Reputation : 0
Join date : 30/03/2015

Odpowiedz UDT na nasze pytania Empty
PisanieTemat: Odpowiedz UDT na nasze pytania   Odpowiedz UDT na nasze pytania Empty30/3/2015, 11:59

Spotkanie z operatorami żurawi
1. Przepisy dotyczące pracy za terenem budowy
Podstawowym założeniem jest plan „BIOS”, który określa analizę zagrożeń i środki zaradcze na budowie oraz ogólne warunki BHP + INSTRUKCJA obostrzonych warunków pracy żurawia na budowie.
Często jednym z elementów kolizji jest teren będący poza barierą bezpieczeństwa placu budowy, pozostający w zasięgu żurawia. W takim przypadku Kierownictwo Budowy jest zobligowane do wykonania stosownych zabezpieczeń:
- na całej długości ogrodzenia placu budowy , gdzie hak żurawia może to ogrodzenie przekraczać , wykonać barierę bezpieczeństwa z lamp koloru czerwonego , zasilanych napięciem 24V , o rozstawie max. 6m , tak aby była widoczna dla operatora żurawia wieżowego lub dla współpracującego z operatorem sygnalisty . W przypadku pracy tylko w dzień dopuszcza się wykonanie bariery z taśmy biało – czerwonej
- wyżej wymieniona bariera bezpieczeństwa powinna świecić się w ciągu trwania całej zmiany roboczej , niezależnie od warunków atmosferycznych (gdy łącznik główny żurawia jest załączony)
- na zewnętrznej stronie ogrodzenia placu budowy wywiesić tablice o rozstawie max. 15m ostrzegawczo – informacyjne o treści np. (UWAGA NIEBEZPICZEŃSTWO STREFA ZASIĘGU ŻURAWIA)
- z pracowników budowy wyznaczyć sygnalistę ,który powinien wyróżniać się od pozostałych pracowników budowy (np. kolorem kasku ochronnego , kolorem ubrania itp.)
- sygnalista powinien zostać przeszkolony w zakresie sposobów porozumiewania się z operatorem żurawia
- fakt wyznaczania i przeszkolenia sygnalisty należy odnotować w Dzienniku Budowy odpowiednim wpisem
Zalecenia do przestrzegania przez operatora żurawia , sygnalistę i Kierownictwo Budowy
- operatorowi żurawia bezwzględnie zabrania się przekraczać hakiem , lub najdalej wysuniętym punktem ładunku zawieszonego na haku bariery bezpieczeństwa
- w pobliżu bariery bezpieczeństwa operator żurawia powinien pracować szczególnie ostrożnie (tzn. nie dopuszczać do rozbujania ładunku zawieszonego na haku , wykonywać najwyżej jedną operację jednocześnie i pracować z minimalnymi prędkościami roboczymi mechanizmów żurawia )
- zabrania się składowania materiałów bliżej niż 6m od ogrodzenia placu budowy, lub od bariery bezpieczeństwa
- zabrania się operatorowi żurawia pobierania ładunków z poza ogrodzenia placu budowy i przenoszenia ich poza obszarem bariery bezpieczeństwa.
- obsługującemu żuraw, zabrania się przenoszenia ładunków zamieszczonych na haku nad ludźmi, nad zamieszkałymi obok budynkami , nad barakami zaplecza budowy , nad samochodami oraz nad innymi pomieszczeniami, w których mogą znajdować się ludzie niewidoczni dla obsługującego żuraw
- bezwzględnie zabrania się operatorowi żurawia pracy w przypadku braku sygnalisty
- sygnaliści zobowiązani do kierowania pracą żurawia z poziomu pobierania i podawania ładunków (jeżeli różnica wysokości pomiędzy poziomem pobierania i
podawania ładunków jest na tyle duża , że przemieszczenie się sygnalisty pomiędzy
w/w poziomami jest utrudnione lub niemożliwe , należy wyznaczyć jednego sygnalistę na poziomie pobierania ładunków przez żuraw, a drugiego na poziomi podawania ładunków przez żuraw )
- operator żurawia powinni reagować tylko na znaki i sygnały sygnalisty. Wyjątek stanowi sygnał „STÓJ” , na który operator musi zareagować niezależnie przez kogo został zasygnalizowany
- po zakończeniu pracy żuraw należy pozostawić z hakiem w górnym końcowym położeniu na minimalnym wysięgu.
Na haku mogą znajdować się tylko zawiesia do zawieszania ładunków .
- poza wyżej wymienionymi warunkami obowiązują także przepisy BHP na budowie ,
zasady eksploatacji żurawi wieżowych podane przez producenta oraz obowiązki obsługującego i konserwującego żurawie zawarte w DTR żurawi oraz w przepisach dozoru technicznego
Wyjątek stanowią warunki (na piśmie) uzgodnione np. z zarządem dróg co do tymczasowej strefy rozładunku towarów z poza ogrodzenia budowy. Mówimy tutaj np. o zajęciu pasa drogi.
2. Temperatura pracy
Każdy producent żurawi wieżowych takie wytyczne podaje w Instrukcji Eksplantacji urządzenia.
Np.: „POTAIN” - Europa
- żuraw podczas pracy: -15 do +40 oC
- żuraw poza pracy: -40 do +50 oC
3. Wiatr
Wytyczne producenta żurawia podane w Instrukcji Eksplantacji urządzenia, jednak:
przepisy FEM1.005, normy DIN mówią o założeniach projektowych dla producentów żurawi z których wynika że konstrukcja żurawia ma być przeliczona nie mniej niż na 20m/s (72 km/h)
„przy średniej sile wiatru 50km/h należy przerwać pracę, ponieważ nagłe podmuchy przy takich warunkach pogodowych mogą przekroczyć >72km/h”
Stosowanie wiatromierzy – norma PN EN 14439 pkt. 5.4.2.10 żurawie wieżowe obligo
(żurawie szybko-montujące >30m )
Wiatromierz może występować jako wskaźnik lub jako element bezpieczeństwa
4. Windy na żurawiach
Brak wymogu prawnego. Brak opcji producentów żurawi
Np. Francja gdy Hp >60m to winda jako zalecenie – tylko, nie ma wymogu czy obligo
Norma PN EN 81.43 „Dźwigi przeznaczone do Dźwignic”
Powrót do góry Go down
lysy




Liczba postów : 4
Punkty : 8
Reputation : 0
Join date : 30/03/2015

Odpowiedz UDT na nasze pytania Empty
PisanieTemat: komu wieje   Odpowiedz UDT na nasze pytania Empty15/4/2015, 22:07

Proszę mnie poprawić jeśli się mylę.
Zgoda, że każdy typ dźwigu ma własne dopuszczenia wiatrowe
obliczone przez producenta (15,20 m/s itd).
Większość z nas posiada samochód który potrafi przekroczyć
prędkość 200 km/h bo tak został skonstruowany,ale czy jeździmy
z taką prędkością po mieście? ( wyjątek frog). Nie bo mamy
przepisy o ruchu drogowym. Konkludując, dopuszczenia wiatrowe
ustala budowa ( inspektor bhp), jeśli dobrze pamiętam jest to 10m/s
bardzo rzadko dają więcej w obawie o własny tyłek. Natomiast jeżeli
na budowie pracują dwa dźwigi w kolizji prędkość maksymalna wiatru
spada obligatoryjnie do 10m/s.
Powrót do góry Go down
Operator Bombowca




Liczba postów : 3
Punkty : 5
Reputation : 0
Join date : 30/03/2015

Odpowiedz UDT na nasze pytania Empty
PisanieTemat: Re: Odpowiedz UDT na nasze pytania   Odpowiedz UDT na nasze pytania Empty16/4/2015, 06:25

tak tylko jeśli robisz na maszynie 80 metrów lub 25 metrów różnice dopuszczalnej siły wiatru mogą się różnić a budowy najczęściej ustalają jedną siłe wiatru! Do tego dochodzą kolizje i wymóg budowy pracy do 18m/s opisuje faktyczne działanie firmy eiffage
Powrót do góry Go down
Sponsored content





Odpowiedz UDT na nasze pytania Empty
PisanieTemat: Re: Odpowiedz UDT na nasze pytania   Odpowiedz UDT na nasze pytania Empty

Powrót do góry Go down
 
Odpowiedz UDT na nasze pytania
Powrót do góry 
Strona 1 z 1
 Similar topics
-
» Pytania dla PIP
» Pytania dla Udt

Permissions in this forum:Nie możesz odpowiadać w tematach
 :: Komisja Miedzyzakładowa Operatorów Żurawi Wieżowych OZZ IP :: Komisja Międzyzakładowa "Inicjatywa Pracownicza"-
Skocz do: